Tutkimus: suomalaiset haluavat luottokortilta ennen kaikkea turvallisuutta

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat luottokortin tuomaa turvallisuutta. Erityisesti nuoret aikuiset kaipaavat luottokortiltaan digitaalisuutta ja lähimaksuominaisuutta. SweepBankin vastikään lanseeraama maksuton Mastercard-luottokortti vastaa kuluttajien toiveisiin.

Syksyllä 2021 lanseerattu mobiilipankkipalvelu SweepBank on hiljattain tuonut markkinoille virtuaalisen, puhelimessa toimivan Mastercard-luottokortin, jonka asiakas saa käyttöönsä vain muutamassa minuutissa. Jo yli 35 000 asiakasta palveleva neopankki tarjoaa kuluttajille turvallisen ja maksuttoman luottokorttivaihtoehdon jopa 60 päivän korottomalla maksuajalla*. Näiden ominaisuuksien tärkeys korostuu myös SweepBankin teettämässä kyselytutkimuksessa, jossa selvitettiin suomalaisten kuluttajien suhtautumista luottokorttiin sekä luotto-ominaisuuden käyttötapoja.

44 % kyselyyn vastanneista luottokortin haltijoista kertoo ottaneensa luottokortin käyttöönsä sen tuoman turvallisuuden takia. Luottokortin koetaan tuovan turvaa esimerkiksi huijaus- ja konkurssitilanteissa. Tutkimuksen mukaan muita merkittäviä syitä luottokortin hankintaan ovat esimerkiksi matkustaminen (37 %) ja joustoa arkeen tuova maksuaika (35 %). SweepBankin ilmaisen ostoturvan ansiosta kuluttaja on turvassa tietyiltä luvattomilta maksutapahtumilta, ja ostosten takaisinmaksuaika on jopa 60 päivää. 

Tutkimuksessa vastaajia pyydettiin myös listaamaan luottokortin tärkeimmät ominaisuudet. Kärkeen nousivat turvallisuus (52 %), laajat käyttömahdollisuudet ostoissa ja maksuissa ympäri maailman (45 %), luotettavuus (40 %) sekä edullisuus ja kuukausimaksuttomuus (39 %).

Valtaosan (70 %) mielestä unelmien luottokortti on ennen kaikkea maksuton. SweepBankin Mastercard-luottokortti on tässä tapauksessa hyvä vaihtoehto, sillä siinä ei ole lainkaan piilokuluja eikä kuukausimaksuja. Turvallisuus on myös yksi unelmien luottokortin tärkeimmistä ominaisuuksista, sillä 41 % suomalaisista kertoo valitsevansa ostoturvan ostamilleen tuotteille. Digitaalisuus ja käyttöliittymän personointimahdollisuudet korostuvat eritoten nuorten aikuisten keskuudessa. Kyselyyn vastanneista 22–29-vuotiaista joka neljäs arvostaa digitaalista korttia ja lähimaksuominaisuutta.

Luottokortti on tärkeä matkakumppani

Suomalaisista luottokortin haltijoista 79 % tekee verkko-ostoksia luotolla. Matkustamiseen liittyvät varaukset, kuten lennot ja hotellit, nousevat tutkimuksessa selkeästi yleisimmiksi luottokortilla tehtäviksi nettiostoksiksi (62 %). Kyselyyn vastanneista 30–39-vuotiaista jopa 74 % tekee luottokortilla matkustamiseen liittyviä verkko-ostoksia.

Helppoutta ja turvaa tuova luottokortti on matkailijalle monin puolin tärkeä matkakumppani: 37 % kyselyyn vastanneista luottokortin haltijoista kertoo hankkineensa luottokortin juuri matkustelun takia ja laajat käyttömahdollisuudet ympäri maailman nousevat heti turvallisuuden jälkeen luottokortin toiseksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi. SweepBankin luottokortti toimii jopa 210 maassa ympäri maailmaa.

Vaikka valtaosa (70 %) uskoo käyttävänsä luottokorttia tulevaisuudessa saman verran kuin tällä hetkellä, antaa tutkimus viitteitä siitä, että luottokortin käyttöaste voisi olla kasvamassa. 15 % uskoo aikovansa käyttää luottokorttia tulevaisuudessa jonkin verran enemmän tai selvästi enemmän kuin nyt.

Kyselytutkimuksen toteutti helmikuussa 2022 YouGov Finland, ja siihen vastasi 1 000 vähintään 22-vuotiasta suomalaista.

Sähkö ja kryptovaluutat

Bitcoin käyttää paljon sähköä, mutta entä muut kryptovaluutat? Onko lohkoketjuteknologiasta tulevaisuuden yksi pelastaja, ja mitä ovat NFT-tokenit? Mistä puhutaan kun puhutaan tulevaisuuden sijoittamisen vaihtoehdoista ja tämän päivän uusimmista trendeistä, tutustu www.uusibittivaluutta.fi sivustoon. Toisaalta taas ei aina jaksa olla niin virallinen, vaan välillä tarvitsee laittaa aivot vapaalle, ja siinä auttaa Nettiruutu.fi josta näet suoratoiston uutiset ja sarjojen arvosteluja, ehkä uusi suosikkisi löytyy juuri Nettiruudun kautta.


Muuta luettavaa muualta:

Taloudellisia päätöksiä

Me ihmiset olemme aika erikoisia mennessämme kauppaan, meillä nimittäin voi olla kauppalista, mutta ulos tullessamme olemme ostaneet paljon muutakin – esimerkiksi kaikenlaiset alennusmyynnit ovat meille magneetteja. Myös uudet trendit ja kaveripiiri saavat meidät juoksemaan erilaisten tuotteiden ja tavaroiden perässä, joita emme välttämättä edes tarvitse. Samalla kun mietimme tulevaisuutta ja turvallisuuttamme taloudellisissa asioissa, meidän kenties tulee oikeasti miettiä niitä vaihtoehtoja, mitä meillä on omien tietojemme turvaamiseksi.

Apple iPhone 13 -älypuhelimesta

iPhone 13 on Applen 14. syyskuuta 2021 julkistama ja 24. syyskuuta julkaisema älypuhelin. Älypuhelimen muut versiot ovat iPhone 13 mini, iPhone 13 Pro ja iPhone 13 Pro Max.

Älypuhelimessa on kuusiydinprosessori ja 6,1 tuuman näyttö. Tallennustilaa on valittavana 128, 256 tai 512 gigatavua. Keskusmuistia on neljä gigatavua. Puhelimessa on kaksi takakameraa, joista toinen on ultralaajakulmakamera. Sekä takakameroiden että etukameran tarkkuus on 12 megapikseliä. Akun kapasiteetti on 3 240 milliampeerituntia. Se tukee 20 watin latausta ja 15 watin langatonta MagSafe-latausta. Älypuhelin on pölyn- ja vedenkestävä, ja sen IP-luokitus on 68. Käyttöjärjestelmänä on iOS 15, joka on päivitettävissä iOS 15.1 -versioon.

Älykodit löytyy jo useasta ihmisen kodista

Älykoti tarjoaa ihmisille kotiin uusinta uutta tekniikkaa, jotka helpottavat arkeamme, auttavat säästämään energiaa ja lisäämään kodin turvallisuutta.

2 thoughts on “Tutkimus: suomalaiset haluavat luottokortilta ennen kaikkea turvallisuutta”

Leave a Reply